A minap autóval mentünk Stockholm egyik külső kerületébe. Az agglomerációból érkezőknek nem árt odafigyelniük, meddig merészkednek be a kocsijukkal, mert Stockholmban 2007-ben bevezették a dugódíjat, ami a következőképpen működik.
A város 14 szigeten terül el, így ha "kintről" jössz be, vélhetőleg útba esik egy híd, amin áthajtasz kocsival. Ez azért praktikus, mert a megszámlálható be- és kilépési lehetőség kiválóan a dugódíj kezére játszik, nem kell 626 kamerát felszerelni városszerte. A dugódíjat nem úgy kell elképzelni, hogy emberünk megáll az egyik bevezető út közepén, kiszáll, leperkálja a pénzt, mint a tankoláskor, és megy tovább. A díj beszedésére a stockholmiak teljesen automata rendszert szereltek fel. Kamera regisztrálja a rendszámot minden be- és kilépésnél reggel fél 7-től este fél 7-ig (hétvégén és ünnepnapokon nem). Attól függően, hogy mikor lépi át az autó a fizetési vonalat (betalstation) állapítják meg a díjat, ami kb. 300-tól 600 forintnyi koronáig terjed (persze csúcsidőben a legdrágább, ellenben a napi limit kétezer forintnyi korona, ennél többet nem kell fizetni). A hónap végén elküldik az autó tulajdonosának az összeget, amit be kell fizetnie. (Ha nem kap csekket, akkor is az ő felelőssége utánajárni az összegnek, a késve fizetés 15 ezer forintnyi korona pótdíjjal jár, kibúvó nincs.) A rendszer hivatalosan csak a Svédországban regisztrált autókat fizetteti mind be-, és kilépéskor, azonban nem tesz különbséget például a svéd és magyar rendszám között (ugyanúgy 3 betű és 3 számjegy a séma). Így egy svéd autótulajdonos könnyen bosszankodhat amiatt, ha egy hasonló formátumú, ugyanolyan rendszámú, de külföldi autó miatt borsos lesz a számlája a hó végén. Az is súlyos pénzbe fájhat, ha lelopják valaki rendszámtábláját, és visszaélnek vele.
A dugódíj eleinte drasztikusan visszavetette az autóforgalmat, de már kezdenek megbarátkozni vele az itt élők, és mostanában láthatóan gyakrabban veszik elő az autót, ha a városba mennek.
A dugódíjról amúgy népszavazást tartottak, a stockholmiak pártolták, az agglomerációban élők leszavazták, Reinfeldték meg féléves próbaidőszak után bevezették. Ez az összeg nem horpasztja meg a családi kasszát, az üzemanyag hozzávetőleg annyiba kerül, mint otthon, az átlagfizetés viszont háromszor akkora, nincsenek nagyon alulfizetett és túlfizetett állások sem. A dugódíjból befolyt összeget az úthálózat fejlesztésére, az utak javítására fordítják. Nincsenek is kátyúk.