HTML

Svédpadló

Minden, ami svéd.

Friss topikok

  • svedpadlo: Köszönöm az építő jellegű hozzászólást, elnézést a hibáért, természetesen igazad van. (2012.10.31. 06:20) Autóval
  • delisa: Az általad is vázolt állami dotációs rendszer miatt, nem kerül túl sokba betegnek lenni. A vizitdí... (2012.10.31. 01:18) Egészségügy
  • delisa: Babakocsival ingyen utazik,aki tolja. (2012.10.31. 01:12) Nem autóval
  • ioi (törölt): @svedpadlo: Szia, bocs, hogy nem reagáltam eddig, kicsit behavazott a sok intéznivaló... Köszi szé... (2012.10.01. 11:41) Bürokrácia II.
  • bandirepublic: gratula az álláshoz! (2012.09.30. 18:40) Bankszámla

Autóval

2012.03.09. 15:11 :: svedpadlo

A minap autóval mentünk Stockholm egyik külső kerületébe. Az agglomerációból érkezőknek nem árt odafigyelniük, meddig merészkednek be a kocsijukkal, mert Stockholmban 2007-ben bevezették a dugódíjat, ami a következőképpen működik.

A város 14 szigeten terül el, így ha "kintről" jössz be, vélhetőleg útba esik egy híd, amin áthajtasz kocsival. Ez azért praktikus, mert a megszámlálható be- és kilépési lehetőség kiválóan a dugódíj kezére játszik, nem kell 626 kamerát felszerelni városszerte. A dugódíjat nem úgy kell elképzelni, hogy emberünk megáll az egyik bevezető út közepén, kiszáll, leperkálja a pénzt, mint a tankoláskor, és megy tovább. A díj beszedésére a stockholmiak teljesen automata rendszert szereltek fel. Kamera regisztrálja a rendszámot minden be- és kilépésnél reggel fél 7-től este fél 7-ig (hétvégén és ünnepnapokon nem). Attól függően, hogy mikor lépi át az autó a fizetési vonalat (betalstation) állapítják meg a díjat, ami kb. 300-tól 600 forintnyi koronáig terjed (persze csúcsidőben a legdrágább, ellenben a napi limit kétezer forintnyi korona, ennél többet nem kell fizetni). A hónap végén elküldik az autó tulajdonosának az összeget, amit be kell fizetnie. (Ha nem kap csekket, akkor is az ő felelőssége utánajárni az összegnek, a késve fizetés 15 ezer forintnyi korona pótdíjjal jár, kibúvó nincs.) A rendszer hivatalosan csak a Svédországban regisztrált autókat fizetteti mind be-, és kilépéskor, azonban nem tesz különbséget például a svéd és magyar rendszám között (ugyanúgy 3 betű és 3 számjegy a séma). Így egy svéd autótulajdonos könnyen bosszankodhat amiatt, ha egy hasonló formátumú, ugyanolyan rendszámú, de külföldi autó miatt borsos lesz a számlája a hó végén. Az is súlyos pénzbe fájhat, ha lelopják valaki rendszámtábláját, és visszaélnek vele.

A dugódíj eleinte drasztikusan visszavetette az autóforgalmat, de már kezdenek megbarátkozni vele az itt élők, és mostanában láthatóan gyakrabban veszik elő az autót, ha a városba mennek.

A dugódíjról amúgy népszavazást tartottak, a stockholmiak pártolták, az agglomerációban élők leszavazták, Reinfeldték meg féléves próbaidőszak után bevezették. Ez az összeg nem horpasztja meg a családi kasszát, az üzemanyag hozzávetőleg annyiba kerül, mint otthon, az átlagfizetés viszont háromszor akkora, nincsenek nagyon alulfizetett és túlfizetett állások sem. A dugódíjból befolyt összeget az úthálózat fejlesztésére, az utak javítására fordítják. Nincsenek is kátyúk.

2 komment

Címkék: üzemanyag behajtási díj dugódíj

A bejegyzés trackback címe:

https://svedpadlo.blog.hu/api/trackback/id/tr204299954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

delisa 2012.10.31. 01:34:47

A stockholmi autóvámot, természetesen, nem a kormány vezette be, hanem a stockholmi Városháza (az önkormányzat). Féléves próbára engedték, s aztán szavaztatták meg a lakosságot.

svedpadlo 2012.10.31. 06:20:36

Köszönöm az építő jellegű hozzászólást, elnézést a hibáért, természetesen igazad van.